Gerundis i perífrasis verbals

Hem començat la setmana amb la correcció dels exercicis de verbs; la Núria ha volgut remarcar el tema del gerundi:


La construcció és correcta quan
l'acció que indica el verb en gerundi és la primera que passa:
  • M'he emborratxat bevent cervesa
  1. He begut cervesa
  2. M'he emborratxat
La construcció també és correcta quan les dues accions passen alhora:

  • Passejo cantant.
  1. Passejo i canto, tot al mateix temps


Hem encetat un nou tema, les perífrasis verbals. Ull, és un tema delicat, hi ha molts casos, que s’usen habitualment, i que no són correctes.

  • Perífrasi d’obligació: haver de, caldre que
  • Ser precís només està bé quan es vol dir que una cosa és exacta.
  • Perífrasi de probabilitat: El més recomanable és poder ser, potser, tal vegada
  • No s’ha de dir mai igual... per indicar probabilitat, i tampoc no s’han de fer servir ni el futur ni el condicional.
  • Perífrasi d’imminència: s'ha d'usar estar a punt

Anar a no s’ha de fer servir quan no hi ha moviment, aquí hem obert una mica de debat, el tema dóna per diferents opinions. Per exemple, puc dir que em vaig a dutxar si em desplaço per anar-hi, però no puc dir-ho per indicar que ara estic a punt de fer-ho.

Al final de la classe, dins del torn de comentari i lectura de llibres, avui ens han presentat Bessones vestides de blau, de Mary Higgins, una novel·la de misteri i investigació. En la trama es tracta de trobar una bessona teòricament morta, però que la seva germana, per la telepatia entre bessons, intueix viva.


Montse Ginesta

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada